tisdag 1 juni 2010

En klänning och en kofta...


Ja, koftan är väl inte riktigt klar..ska dit någon mer söm men eftersom det är fleece funkar den ju ändå. Köpte en filt på Rusta som jag sydde koftan i men jag kommer nog inte köpa fler för jag tycker att den var lite för tunn....och tänk då att ha den som filt. Nej, ska jag göra fler sånna koftor blir det till att köpa fleece som metervara...Panduro har nog en som känns bättre. Får nog satsa på det nästa gång jag ska till Nacka. Klänningen i linnemodell är riktigt sval och skön. Kommer vara skönt att ha på sig o det nu blir några varma dagar i sommar, men det ska det väl bli??



Sen har jag en fråga angående storlekarna hos Svenska mönster. Är det någon mer som har haft svårigheter att förstå sig på dom?? Första gången jag skulle sy efter dom storlekarna mätte jag först och kollade enligt deras mått och då fanns jag inte ens med på deras måttlista ( snyft) men jaja, tänkte jag och ritade av storlek 46 och klippte ut tyget med sömsmån, men tji fick jag när jag sen skulle prova tunikan i fråga då den var stor   på mig....Så nu när jag ritade av koftan tog jag storlek 44 och inte alls så mycket sömsmån men den känns fortfarande för stor????  Jag har haft samma problem när det gäller Ottobres storlekar. Spaghettilinnet som var med förra vår och sommarkatalogen gjorde jag likadant med eftersom man vill ju att ett sånt linne ska sitta snyggt och ganska taight runt bysten, fick ut att jag skulle ha storlek 52!!!! men ok....jag ritade och jag sydde...jag hade ju trots allt mätt.....När axelsömmar var ditsydda satt linnet lite nedanför bysten på mig!!!!
Jag har i princip slutat mäta mig när det gäller nya mönster. Jag kör rakt av på storlek 44 plus/minus sömsmån....och det brukar bli alldeles perfekt.

Inga kommentarer: